1. Perusteet – Yleistä asiaa korttitemppujen ja korttitaikuuden harjoittelusta

Ennen asiaan kunnolla pureutumista on syytä nostaa esille, että pohjimmiltaan mitään mitä tulen opettamaan tai kertomaan ei tarvitse ottaa ehdottomana totuutena. Omaan äärimmäisen vahvoja mielipiteitä taikuuteen liittyen mutta ne ovat minun mielipiteitäni enkä oleta että kenenkään pitäisi seurata niitä sokeasti. Nämä ovat siis minun mielipiteitäni ja koen että ne ovat auttaneet minua ja toivon että olisin tiennyt näistä itse lähes 30-vuotta sitten aloittaessani taikuuden opiskelun.

Aikakoodit myös suoraan YouTuben kuvauksessa.
00:10 Käsistä huolehtiminen
02:20 Muovi- vai pahvikortit
03:30 Pelikorttien koko – Bridge vai pokerikoon kortit
04:42 Pelikorttimerkkien väliset erot
08:10 Alustat ja close-up matot
11:40 Card Guard /Card Clip
13:10 Peilin käyttäminen harjoittelussa – Kolmiosainen peili
14:10 Videokameran käyttäminen harjoittelussa

Lisää aiheesta

Mainitsin videolla että käsien koolla ja rakenteella ei sinänsä ole merkitystä taikatemppujen opettelun kannalta. Oheisessa videossa esiintyy ystäväni Mahdi Kanadasta. Tapasin Mahdin ensimmäistä kertaa 2012 tai 2013 Espanjassa, Escorialin taikurikogressissa ja tuon jälkeen Mahdista on tullut suhteellisen kuuluisa taikureiden kesken, koska periaatteessa hän tekee taikuutta ilman käsiä. Oheinen video on Mahdin YouTube kanavalta ja se on ”Penn&Teller Fool Us” (Suomessa ”Naruta Meitä”) ohjelmasta. Mahdi on inspiroiva esimerkki siitä, että moni asia on itseasiassa täysin saavutettavissa, jos on valmis oikeasti tekemään työtä asian eteen.

On myös mainitsemisen arvoista että iällänne ei ole loppupeleissä mitään tekemistä sen kanssa kuinka hyvä voitte olla. Esimerkiksi taikurimestari Eugene Burger, alkoi taikuriksi vasta noin 40 vuoden iässä. Vastaavasti myös taikuuden maailmanmestari Lennart Green ruotsista, aloittin taikatemppujen harrastuksen vasta lähempänä 30 vuoden ikää. Ikinä ei siis ole liian myöhäistä.

Videolla nähnyt pelikortit on kaikki hankittu Aprillin verkkokaupasta. Suosittelen ensimmäiseksi hankinnaksi perus Bicycle Poker koon kortteja. Muita testaamisen arvoisia korttimerkkejä ovat ainakin Phoenix, Tally-Ho, Bee, Aviator ja Copag 310. Pääasiassa kaikki Aprillin myymät pelikortit ovat äärimmäisen laadukkaita ja pesevät perus markettien kortit menen tullen ja ovat myös edullisempia.

Pelikorttien valinnasta lyhyesti sen verran, että Suomesta pääasiallisesti marketeista saatavat kortit ovat niin sanottuja ”bridge” kokoisia kortteja. Ne ovat siis aavistuksen kapeampia kuin ”pokeri” kokoiset kortit. Suosittelen kuitenkin pääsääntöisesti alusta asti harjoittelemaan pokerikoon korteilla, sillä ennemmin tai myöhemmin tulee mahdollisesti vastaan tilanne, jossa sinulla ei ole mukana omia kortteja ja päädyt tekemään jotain lainatulla pakalla. Jos olet aina harjoitellut vain bridge koon korteilla, niin yllättävä siirtyminen isompaan pokerikoon pakkaan saattaa yllättää ja tietyt tekniikat eivät olekkaan yhtä helppoja tehdä kuin pienemmällä bridge koon pakalla. Kun taas pokeri pakasta bridge kokoon siirtyminen vain tuntuu helpottavan monien liikkeiden toteuttamista. Itseasiassa, pidemmälle ehtineet voivat käyttää tätä jopa hyödyksi ja harjoitella tekniikoita lisäämällä perus korttipakkaan vaikkapa 10-15 ylimääräistä korttia. Tällöin käsien lihakset joutuvat tekemään hieman enemmän työtä kun normaalin korttimäärän kanssa, mutta kun tähän tottuu, niin tavallisella korttimäärällä työskentely tuntuu helpommalta. Mutta tämä tosiaan pätee lähinnä edistyneempiin tekniikoihin.

Close-up alustoja saa myös Aprillista tai vaihtoehtoisesti kuramattoja ja vastaavia löytää usein esimerkiksi hypermarketeista tai Tokmannilta. Isoja hiirimattoja, jotka myös soveltuvat close-up alustoiksi olen nähnyt ainakin ATK alan erikoisliikkeissä ja omani on tosiaan ostettu MotoNetistä josta saa myös Working Hands rasvaa. Hiirimatto on aavistuksen kovempi kuin varsinainen taikurille tarkoitettu matto ja ehkä aavistuksen liukkaampi mutta täysin toimiva ratkaisu silti. Working handsin kuljetuksesta sen verta, että koko rasiaa ei kannata kuljettaa mukana vaan sitä voi jakaa pienempiin rasioihin kuljetusta varten. Esimerkiksi piilolinssirasia tai vastaava on soppelin kokoinen ja isommasta rasiasta voi helposti siirtää rasvaa pienempään rasiaan. Tämä pienempi rasia on helppo napata korttien ohella mukaan. Tai vaihtoehtoisesti jos tiedät että tulet esittämään illan aikana jotain ja tulet mahdollisesti tarvitsemaan hieman rasvaa, niin sivele sitä kevyesti kotona korvan taakse, josta se on helppo napata.

”Oppilas ja mestari istuvat kynttilän valossa.
– Mestari, mistä valo tulee?
Mestari puhaltaa kynttilän ja vastaa;
– Kerro ensin minne valo meni, minä kerron sitten mistä se tulee”

Rene Lavand

TAIKATEMPPUJEN HARJOITTELU

”Tietäminen ja tekeminen ovat kaksi täysin eri asiaa”

Tuntematon

On äärimmäisen tärkeää ymmärtää että vaikka tiedolla on jossain määrin arvoa myös taikuudessa, se ei silti pääse oikeuksiinsa ellei tätä tietoa osaa myös käyttää. Eli se, että tiedät miten joku temppu tehdään ei tarkoita sitä että olisit valmis esittämään kyseistä temppua. Temppu vaatii harjoittelua! Sinun täytyy kyetä esittämään temppu teknisesti puhtaasti mutta tämän lisäksi myös ulkoisesti; mitä sanot tempun aikana, miten liikut, miten tuot tempun välineet esiin, miten esittelet tempun, miten lopetat tempun. Mitä jos jokin menee pieleen? Mitä teet tällöin? Toisin sanoen, mitä syvempi ymmärrys sinulla on kyseisestä tempusta, sen paremmalta lopputulos tulee sen todistaneissa näyttämään.

On äärimmäisen tärkeää että esität tempun yleisölle, olipa se sitten puolisosi, ystäväsi tai ventovieras vasta kun olen harjoitellut tempun perusteellisesti! Tämä on erityisen tärkeää harrastajan kohdalla, jonka piiri jolle esittää taikatemppuja on pieni. Taikatemput pohjautuvat hyvin pitkälle samankaltaisiin salaisuuksiin ja tekniikoihin. Jos mokaat ja paljastat jonkin tekniikan huonosta valmistautumisesta johtuen esimerkiksi perheellesi, et luultavasti voi enää koskaan käyttää kyseistä tekniikkaa tai tulevia tekniikoita jotka nojaavat tuohon tekniikkaan heille, sillä he ovat nyt tietoisia tekniikan olemassaolosta ja tuota on usein vaikea saada unohdetuksi.

Taikatempun harjoittelu voidaan jakaa kolmeen pääosaan.
1. Tempun tekninen harjoittelu
2. Tempun rakenteen ymmärtäminen ja virheisiin valmistautuminen
3. Tempun esityksen harjoittelu

Tempun teknisessä harjoittelussa on kyse siitä, että temppu opitaan tekemään teknisesti puhtaasti alusta loppuun. Rakennat siis lihasmuistia jotta osaat suorittaa tempun vaativat tekniikat ilman että sinun täytyy keskittyä niihin. Tavoite on saada haastava helpoksi ja lopuksi helppo näyttämään luonnolliselta ja kauniilta! Etenkin uutta tekniikkaa opeteltaessa teknisen harjoittelun tulisi olla määrätietoista ja sille tulisi varata selkeästi oma aika. Myöhemmin, kun hallitset kyseisen tekniikan, voit toki harjoitella tekniikkaa esimerkiksi televisiota katsellessasi, mutta etenkin alussa harjoittelun olisi syytä olla määrätietoisempaa. Valitse vain yksi yksittäinen tekniikka ja keskity siihen. Älä pyri vauhtiin vaan opettele hitaasti. Anna lihaksillesi aikaa oppia ja mielellesi aikaa ymmärtää mitä opettelet. Tämä on äärimmäisen tärkeää sillä on todella helppoa opetella tekemään jotain väärin ja väärin opittua on usein paljon työläämpi unohtaa ja opetella oikein. Kun siis opettelet jotain tekniikkaa tai temppua, varmista etenkin alussa tasaisesti että opettelet asiaa oikein.

Alussa tekniikoiden ja temppujen harjoittelulle kannattaa varata oma aika. Kestolla ei ole niinkään suurta merkitystä kuin sillä että aika käytetään tehokkaasti. Usein 15-30min päivässä, joka päivä, on parempi kuin kerran viikossa kolme tuntia kerralla. Toisin kun yleisesti uskotaan, taikuus ja taikatemput eivät vaadi 5-8h harjoittelua päivässä. Yliharjoittelu johtaa jopa helposti kyllästymiseen ja kiinnostuksen laantumiseen. Liiallinen päämäärätön harjoittelu johtaa myös usein siihen että harjoittelun päätavoitetta eli oppimista ei tapahdu. Tehokas, tasainen ja päämäärätietoinen harjoittelija saavuttaa parempia tuloksia kuin satunnaisesti harjoitteleva. Jos sinulla on esimerkiksi vain 30min aikaa harjoitella, muutamana iltana viikossa, niin voit tehdä harjoittelusuunnitelman; seuraavan kuukauden aikana harjoittelen tänä 30min aikana esimerkiksi kahta eri tekniikkaa, 15min per tekniikka. Tosin, pakko myös sanoa että jos et pidä harjoittelusta, taikuus ei valitettavasti ehkä ole sinua varten…

”Jos et pidä harjoittelusta, kannattaa valita toinen harrastus… Vaikkapa postimerkkien keräily…”

Dai Vernon

Kun alat hallita tempun teknisesti, voit alkaa tutustumaan tarkemmin sen rakenteeseen. Etenkin useammassa tämän kurssin alkupään tempussa, pyrin tempun salaisuuden lisäksi avaamaan myös sitä, miten ja miksi temppu toimii. Tämä auttaa teitä löytämään ratkaisun mahdollisissa ongelmatilanteissa jos temppu näennäisesti menee pieleen. Tempun ratkaisun ja rakenteen ymmärtäminen auttaa teitä myös mahdollisesti myöhemmin, jos satutte innostumaan taikuudesta enemmän, sillä monet täälläkin opittavista asioista on sovellettavissa tai siirrettävissä toisiin temppuihin. Jos esimerkiksi jatkat loppupään oppitunneille, niin joskus voi olla hyvä idea palata takaisin alkupäässä opittuihin asioihin ja kenties huomata että jokin tuoreempi oppimasi tekniikka soveltuukin johonkin alkupään temppuun paremmin. Iiro Seppänen lainasi taikurimestari Reijo Salmista kirjassaan ja Seppäsen mukaan Salminen oli joskus sanonut hänelle, että taikatemppu pitäisi pystyä harjoitustilanteessa vetämään täysin virheettömästi läpi kymmenen kertaa putkeen, ennen kuin sitä esitetään kenellekkään. Sinänsä minulla ei ole mitään tuota vastaan.

Tosin, tähän on lisättävä että siinä missä harrastuksen alussa virheettömyys on toki tavoiteltavaa, niin pidemmälle ehtineelle taikurille virhe on tilaisuus oppia! Eli vinkki pidemmälle edenneille taikureille, virheen sattuessa harjoitustilanteessa älä lopeta vaan tee kaikkesi jotta saat tempun kunnialla vietyä loppuun asti. Tämä saattaa pelastaa sinut joskus yleisön edessä. Tosin kaikentasoisien taikureiden tulisi harjoitteluvaiheessa miettiä yleisimpiä virheitä mitä tempussa voi sattua ja miten niistä voi selvitä.

Take one trick, work on it, study all aspects of it, practice it, perform it as often as you can, try to make it as perfect as you can. Eventually, you will have a trick which you can do better than anyone else in the world and it will be you they will talk about whenever they see anyone else do the trick.

Dai Vernon

Taikatempun esityksen harjoittelussa sinun tulee yhdistää tekniikka ja esitys. Mieti siis etukäteen mitä sanot, miten esittelet tempun, miten lopetat tempun jne. Suosittelen että hanki itsellesi muistikirja tai vihko ja kun katselet ja luet näitä kokonaisuuksia, niin kirjaa sinne ylös ajatuksia joita mieleesi juolahtaa. Ehkä tempun esittämistapa löytyy tätä kautta. Tämä on kuitenkin niin laaja aihe, että tässä vaiheessa en käsittele tätä enempää, mutta tähän palataan laajemmin muutaman oppitunnin päästä.

Kun kaikki kolme kohtaa ovat suurinpiirtein hallussa on aika testata temppua turvallisessa ympäristössä. Turvallisella ympäristöllä tarkoitan esimerkiksi perhepiiriä, joka ei ole tuomitseva. Tempun ei tarvitse olla virheetön suoritus ja se tuskin tulee sitä olemaan, sillä usein vasta yleisön edessä temppu alkaa saada lopullisen muotonsa. Tulet mahdollisesti huomaamaan että kaikki ei etenekkään niin kuin harjoitellessasi ajattelit. Tässä vaiheessa harjoittelua on tärkeää kiinnittää kaikkeen tähän huomiota. Mitä voit muuttaa? Mitä täytyy muuttaa? Mikä toimi? Mikä ei toiminut? Tämä tieto mukanasi palaa harjoittelupöytään ja pyri parantamaan sitä, mikä sinusta vaati parantamista. Usein taikatempun harjoittelu ja esittäminen onkin tavallaan loputon kiertokulku. On hyvin vaikea sanoa milloin joku temppu on niin sanotusti valmis. Minulla on repertuaarissani temppuja, joita olen tehnyt yli 25 vuotta ja silti edelleen joskus opin niistä jotain uutta tai huomaan että niitä voi vielä aavistuksen parantaa. Ja tässä piilee myös osittain taikuuden viehätys, aina löytyy jotain uutta.

Lähteet:

Salminen, Reijo 1992 – Reijo Salmisen Taikuutta – Taikurin ja esiintymistaidon oppikirja. Toimittanut Anne Ahtiainen. WSOY

”Tulevaisuus riippuu siitä mitä teemme tänään”

Gandhi

Taikatemppujen esittämisestä

Huonosti esitetty taikatemppu on vain kevyt tai jopa pitkästyttävä kepponen, mutta hyvin esitetty taikatemppu voi jättää muistijäljen jota sen todistanut kantaa mukanaan koko elämänsä. Taikatemppujen esittäminen on paljon muutakin kun vain temppujen teknistä esittämistä. Seuraavat kohdat ovat enemmänkin minun hyväksi kokemiani neuvoja ja niitä ei tarvitse ajatella sääntöinä, mutta kokemukseni mukaan ne parantavat taikatemppujen laatua.

1. Suhtaudu taikatemppuihin ja taikuuteen niiden ansaitsemalla arvokkuudella ja pyri siihen että olet oikeasti todella harjoitellut kaiken mitä esität. Eli harjoittele, harjoittele, harjoittele, hio, tutki, hanki lisää tietoa ja harjoittele vielä lisää ennen kun esität temppua kenellekkään! Tämä on ensiarvoisen tärkeää jos tarkoituksenasi on esittää temppuja vain sukulaisille tai ystäville! Taikatemput rakentuvat usein tiettyjen toistuvien peruspilarien varaan. Jos kiireeltäsi hätäilet ja mokaat esimerkiksi perheenjäsenille jonkin tietyn perustekniikan, niin on täysin mahdollista että et voi enää koskaan käyttää tuota perustekniikkaa heille temppua esittäessäsi koska he ovat nyt tietoisia sen olemassaolosta ja he osaavat odottaa sitä.

2. Vältä turhamaisuutta, ylimielisyyttä ja “katsokaa mitä minä osaan!” asennetta esittäessäsi taikatemppuja. Vaikka taikatempulla voi tosiaan jättää hyvin vaikuttavan muistijäljen niin silti pohjimmiltaan maailmanmittakaavassa esimerkiksi valitun kortin löytäminen pakasta on aika pieni juttu. Joten älä anna egollesi liian suurta valtaa ja usko minua että nöyrällä asenteella pääset pitkällä tähtäimellä pidemmälle.

3. Älä säikähdä kahta ylempää! Taikatemput on tarkoitettu esitettäväksi ja nimenomaan toisille ihmisille! Taikuus on uskomaton jäänmurtaja ja loistava tapa kohdata ja tavata uusia ihmisiä ja tai viihdyttää jo olemassa olevia. Pyri siis jakamaan tätä lahjaa muille nimenomaan kasvotusten!

4. Älä yritä opetella kaikkea! Kuuluista tarina 1900-luvun alusta Lontoosta kertoo David Devantista, joka oli oman aikansa suuri kuuluisuus ja taikuri. Nuori taikuuden harrastaja kävi katsomassa teatterissa Devantin esityksen ja esityksen jälkeen pääsi tapaamaan tätä. Harrastaja oli täysin haltioissaan ja julisti innoissaan kuinka hän tietää yli 300 taikatemppua ja sen jälkeen tiedusteli kuinka monta Devant osasi? Devant vastasi että hän tietää kahdeksan!

Tämä hämmensi nuorta harrastajaa mutta Devant selvensi tälle että tietäminen ja osaaminen ovat kaksi täysin eri asiaa. On paljon tärkeämpää osata esittää teknisesti ja viihdyttävästi kahdeksan temppua kuin tietää satoja temppuja mutta ei osata tehdä niistä yhtäkään hyvin. Lisää Devantin tarinasta TÄÄLTÄ

Temppuja valitessa oppii ajan saatossa tunnistamaan mitkä temput sopivat sinulle. Jos esimerkiksi esiinnyt vain perheenjäsenille tai tuttaville niin valitettavasti mentalismi ja sen alle soveltuvat temput, joissa esiintyjällä on näennäisesti kuudes aisti tai hän kykenee esimerkiksi ennustamaan tulevaa, ovat lähes automaattisesti pois suljettuja temppuvaihtoehtoja kohdallasi.

Tämä ihan siitä syystä, että ystäväsi ja perheesi ovat pääsääntöisesti tunteneet sinut jo vuosikausia ja he tietävät että sinulla ei ole mitään yliluonnollista kykyä. Tästä johtuen kaikki mitä heille teet tulee aina olemaan vain temppuja tai näppäriä jippoja, mutta todellisen hämmästyksen ja mahdottomuuden tunteen herättäminen perheen ja tuttujen silmissä on äärimmäisen vaikeaa, ellei jopa mahdotonta. 

Tästä samasta syystä perheenjäseniä ei tulisi missään nimessä käyttää testiyleisönä liian aikaisessa vaiheessa! Et tule ikinä saamaan heiltä rehellistä palautetta! Puolisosi, äitisi tai siskosi ei yleensä ilkene sanoa sinulle mitä hän todellisuudessa näkemästään ajatteli vaan antaa aina positiivista palautetta. Jos tämä tuntuu sinusta vieraalta niin mieti esimerkiksi kaikkia television tosi-tv ohjelmia joissa esitellään jotain erikoistaitoa tai yleensä taitoa kuten laulua. Kuinka monta huonoa esiintyjää tai laulajaa noihin formaatteihin mahtuu? MONTA! Ja vain siksi että kukaan ei ole iljennyt sanoa heille, että ”Hei, sinä et oikeasti ole hyvä laulaja…”

Samaan yhteyteen on myös pakko mainita, mutta valitettavasti koulu, etenkin peruskoulu, on äärimmäisen huono paikka esittää taikatemppuja… Lapset rakastavat taikatemppuja mutta ovat myös äärimmäisen mustasukkaisia ja kateellisia toisille lapsille! Jos joku samanikäinen tekee jotain jota he eivät ymmärrä, he usein kokevat sen negatiivisesti. Lapsien keskuudessa on myös hyvin pitkälle kehittynyt hierarkia ja jos joku horjuttaa sitä esimerkiksi erikoistaidolla, on hyvin tavallista, että tämä erikoistaidon osaava henkilö joutuu tilanteisiin jotka ovat hänen taitotasolleen liian haastavia. Tästä johtuen suhtautuisin suurella varauksella taikatemppujen esittämiseen koulussa.

5. Muista varioida efektejä! Älä esimerkiksi tee vain ja ainoastaan “valitse kortti” temppuja. Pyri tekemään erilaisia temppuja, siis sellaisia että tempun niin sanottu efekti vaihtelee.

6. Lopeta ajoissa ja jätä yleisö haluamaan lisää!
Yleensä taikuuden kirjallisuudessa suositellaan kasaamaan omat temput kolmen tempun sarjoiksi. Tämä helpottaa temppujen muistamista ja kolmen tempun sarjoilla voi rakentaa pieniä selkeitä kokonaisuuksia joissa on alku, keskikohta ja loppu. Perinteisesti tällainen kolmen tempun sarja on kestoltaan 10-15minuuttia. Itse suosin sosiaalisissa tilanteissa yhtä vahvaa temppua. Jos katsojat pitivät näkemästään, he pyytävät kyllä lisää. Tosin, tässäkin on hyvä muistaa ettei aina tarvitse suostua.

7. Pidä huolta itsestäsi ja välineistäsi.
Pidä huolta käsistäsi, leikkaa kynnet ja puhdista kynsien aluset. Käytä siistejä välineitä.

8. Ole oma itsesi!
Älä jäljittele ketään toista taikuria tai esiintyjää! Jos jäljittelet jotain toista, tulet parhaimmillaankin olemaan vain maailman toiseksi paras ja silloinkin olet vain kopio. Pyri rakentamaan temppujen ympärille presentaatio joka kertoo jotain sinusta ja mielenkiintosi kohteista. Omaa siis joku näkökulma ja jaa se yleisösi kanssa olipa se sitten millainen tahansa, mutta anna itsestäsi jotain yleisölle, jotta yleisö oppii myös tuntemaan sinut. Tämä on aina mielenkiitoisempaa kuin tyyppi joka löytää valittuja kortteja pakasta