4. Breikki

“Aloittelijan tulisi opetella perusteet ensin. Yksi tai kaksi liikettä jotka on opittu hyvin on parempi kuin kaikkien pienien yksityiskohtien opetteleminen. Yksi hyvä liike on parempi kuin 20 huonosti tehtyä”

Dai Vernon

Tällä videolla tutustumme yhteen korttitaikuuden tärkeimmistä perustekniikoista breikin pitämiseen ja saamiseen. Edesmennyt taikurimestari Charlie Miller jopa kuulemma sanoi kysyttäessä, että hän kokee breikin olevan kaikkein tärkein korttitaikurin tekniikka.

Aikakoodit
00:05 Mikä breikki on
02:46 Breikin pitäminen pienenä
03:42 Älä tee näin!
04:26 Breikin muodostaminen pakan päältä
09:05 Breikin muodostaminen pakan välistä
11:24 Valitun kortin kontrollointi breikillä
13:17 Breikin muodostaminen pakan pohjalta
14:38 Breikin ylläpitäminen
15:49 Breikin suurentaminen
17:14 Breikin viivyttäminen

Lisättävää videoon

Breikki on korttitaikurin tärkein työkalu ja sitä käytetään lähes jokaisessa tempussa, joka ei ole niin sanotusti ”itsestään toimiva”. Tästä johtuen breikin pitämiseen ja harjoittelemiseen kannattaa käyttää paljon aikaa. Breikin pitämisessä pitäisi koettaa päästä tasolle jossa edes toiset taikurit eivät ole tietoisia että pidätte breikkiä. Se vaatii aikaa mutta on tiettyjä eleitä jotka usein paljastavat että joku pitää pakassa breikkiä. Jos taikurilla ei ole breikkiä pakassa niin yleensä pakkaan ei kiinnitetä mitään huomiota. Kortteja voidaan siirrellä huolettomasti kädestä käteen, niitä saatetaan plärätä ja asenne on muutenkin että taikuri ei välitä pakasta. Kaikki tämä pitäisi jotenkin saada siirrettyä myös niihin hetkiin kun breikkiä pidetään, mutta usein näin ei käy. Usein välittömästi kun taikuri ottaa breikin pakassa niin hän tulee siitä itse tietoiseksi, liikkeistä tulee jäykempiä ja tiedostetumpia. Alaa tunteva huomaa tämän välittömästi, mutta myös tavallinen ihminen voi helposti aistia tämän. Hän ei tiedä tismalleen mitä teet mutta jännite on jotain jonka voi havaita. Pakkaa pitävän käden liike voi esimerkiksi vähentyä tai lakata jopa kokonaan, korttien plärääminen ja käsittely vähenee tai katoaa kokonaan, pakkaa ei enää siirretä kädestä käteen yhtä tiuhaan kun aikaisemmin jne.

Ainua ratkaisu näihin on olla tietoinen näistä ja harjoitella breikin pitämistä mahdollisimman paljon. Teidän täytyy yksinkertaisesti opetella liikkumaan samalla lailla breikkiä pitäessä, kun ilman breikkiä. Hyvä asia tässä on se, että harjoittelun ei tarvitse olla keskittynyttä vaan voitte tehdä sitä muun tekemisen ohessa. Esimerkiksi illalla kun katsotte televisiosta lempisarjanne niin pitäkää pakkaa kädessä, ottakaa jostain kohti breikki ja leikkikää pakalla sen kummemmin ajattelematta asiaa, kuitenkin samalla pyrkien pitämään breikkiä. Alussa liikkeet ovat luultavasti jäykkiä ja pelkäätte että tiputatte breikin mutta se ei haittaa. Tarkoitus on opettaa mielenne unohtamaan breikki ja samalla sormenpäitänne tuntemaan kuinka löysästi voitte pitää ja käsitellä kortteja ilman että breikki katoaa.

THE MAGIC BULLET

Aikakoodit
00:05 Tempun esitys
01:19 Tempun selitys
04:49 Vaihtoehtoinen tapa tehdä temppu

Historia

Yleisesti tempun keksijänä pidetään Ken Krenzeliä, joka julkaisi tempun Harry Loraynen kirjoittamassa ”The Card Classics of Ken Krenzel”. Silti myös Lorayne kirjoittaa kirjassa että temppu pohjautuu englantilaisen Peter Kanen lähes identtiseen tempun ”The Shooting Joker” jonka hän julkaisu ”Hugards Magic Monthly” taikurilehdessä huhtikuussa 1963. Myöhemmin Kane julkaisi toisen version tempusta nimellä ”Single Shot” kirjassaan ”A Card Session With Peter Kane” 1967. Krenzel on kuitenkin huomattavasti tunnetumpi taikurina joten oletettavasti tästä johtuen tempun sanotaan usein olevan hänen keksintönsä vaikka todellisuudessa keksijä oli siis Peter Kane.

WHISPERING QUEEN

  • Aikakoodit
    00:05 Tempun esitys
    01:21 Tempun selitys
    06:00 Book break glimpse taikurin näkökulmasta

Historia

Temppu on Simon Lovellin ”Whispering Royal” hänen 2004 julkaistulta DVD videosarjalta ”Madness Behind the Methods with Simon Lovell”. Tosin ”Book Break Glimpse” kurkkaustekniikka johon temppu perustuu on paljon vanhempi. Useammissa lähteissä sen keksijäksi sanotaan Edward Marlo, mutta Conjuring Archiven mukaan sen olisi mahdollisesti julkaissut japanilainen Tenkai Ishida 1953 luentolehtisessään ”Six Tricks by Tenkai”. Tekniikoiden osalta on hyvin yleistä että useampi taikuri keksii ne itsenäisesti. Myös tempun idea, eli pakan päälle jätetty rouva kertoo taikurille kortin on huomattavasti vanhempi. Ensimmäinen maininta tempusta jossa pelikortti näennäisesti kuiskaa taikurille tietoa siitä, mitä pakassa on tapahtunut löytyy W. F. ”Rufus” Steeleltä 1928. Sen jälkeen löytyy lukuisia viittauksia temppuihin joissa tapahtuu sama asia. Mutta yhdistelmä book break glimpsellä ja kuiskaavalla kortilla on siis Simon Lovellin.

Lisää videosta

Book Break Glimpse olisi soveltunut yhtä hyvin opetettavaksi oppitunnilla kuusi, jolloin tutustumme laajemmin salaisiin pelikorttien kurkkauksiin. Päätin sisällyttää sen kuitenkin jo tähän koska se toimii hyvin pitkälti breikin ansiosta. Book Break Glimpse on erinomainen tekniikka myös jos joku pyytää sekoittaa pakan siinä vaiheessa kun valittu kortti on edelleen pakan välissä. Levitätte vain kortteja käsien välissä ja siirrätte breikin kortin alle ja samalla kun ojennatte pakan sekoittajalle, käännätte sen kuvapuoli ylöspäin kurkaten kortin ja annatte hänen sekoittaa.

BONUS – Pinky COUNT

Pinky Count on edistynyt tekniikka breikin hankkimiseen. Sitä pidetään jossain määrin haastavana, mutta todellisuudessa se vaatii vain aikaa. Periaatteessa voit tehdä maailmanluokan korttitaikuutta ilman että olet ikinä opetellut Pinky Countia, mutta opeteltuna se tekee breikkien hankkimisesta täysin näkymätöntä ja on tästä johtuen uskomattoman hyödyllinen liike.

Esittelen tekniikan videon kautta jo näin varhain jotta olette siitä tietoisia ja mahdollisesti aloitatte pikkurilliharjoituksen tekemiset. Muistutan tekniikasta myös myöhemmin pariinkin otteeseen, mutta tässä opintokokonaisuudessa on vain yksi temppu jota ei oikeastaan voi tehdä ilman Pinky Countia ja se tulee vasta oppitunnilla 15. Myös oppitunnin 21 aihe nojaa vahvasti Pinky Countiin, mutta periaatteessa kaikki tuonkin oppitunnin tekniikat ja temput ovat tehtävissä Pinky Countilla.

Jos teillä on kokemusta esimerkiksi kitaran tai basson soitosta, niin on mahdollista että teillä on jo niin vahvat kädet, että opitte tekemään Pinky Countin hyvinkin nopeasti. Mutta muiden kohdalla tämä tulee vaatimaan useamman kuukauden aikaa.