KAKSI KOLIKKOTAIKUUDEN KLASSIKKOA

Oppitunnin aiheena on kaksi kolikkotaikuuden klassikkoa; David Rothin ”Winged Silver” joka on Rothin versio kädestä toiseen hyppäävistä kolikoista joka siis yleensä tunnetaan nimityksellä ”Coins Across”. Rothin version jälkeen tutustumme muutamiin erilaisiin tapoihin lähestyä samaa temppua käyttäen hyödyksi eri tekniikoita Gabi Parerakselta, Miguel Gomezilta ja Eric Jonesilta. Tämä auttaa teitä myös ymmärtämään kuinka kolikkotaikuus ei ole sidottua ennalta määriteltyihin tekniikoihin, vaan tekniikat voi useissa tempuissa korvata tekniikoilla jotka hallitsette paremmin tai jotka tuntuvat teidän käsissänne luontevammilta.

Toinen klassikko johon tutustumme on Dai Vernonin Spellbound. Spellbound efektissä kolikko vaihtuu lukuisia kertoja nopeassa tahdissa ja se on hyvä esimerkki kolikkotempusta, joka tuntuu olevan tätä kirjoitettaessa muodissa. Se on äärimmäisen visuaalinen, helppo seurata ja ymmärtää sanomatta sanaakaan.

”Ei ole mitään ikävämpää kuin hyvä taikatemppu väärään aikaan”

David Roth

WINGED SILVER

Historia

David Rothin ”Winged Silver” julkaistiin Richard Kaufmanin kirjoittamassa ”Expert Coin Magic” kirjassa 1985 s.57. Tosin tätä ennen Roth esitteli sitä lukuisilla luennoilla ja luentovihoissa. Efektinä ”Winged Silver” on niin sanottu ”Coins Across” eli kolikot matkaavat kädestä toiseen ja nimellä ”Winged Silver” se löytyy itse asiassa jo J.B.Bobon ”Modern Coin Magic” kirjasta 1952 jossa se nimetään Nelson Hahnelle. Tosin efekti jossa kolikot matkaavat kädestä toiseen on vielä vanhempi ja löytyy jo Professori Hoffmanin ”More Magic” kirjasta 1890 jossa se tehdään kuudella kolikolla ja salaisella extra kolikolla. More Magicissa oleva rutiini on Robert Hellisin. Rothin suurin aikaansannos rutiinissa oli ”Shuttle Pass” tekniikan kehittäminen ja rutiiniin tuominen. Roth itse kutsui tekniikkaa usein myös nimellä ”Utility move”, mutta yksistään tämä tekniikka muutti lähes kaiken kolikkotaikuuden esittämistä modernimpaan suuntaan.

Lisää tempusta

Vaikka temppu on kolikkotaikuuden ehdoton klassikko, sitä kohtaan voi silti esittää kritiikkiä. Minun suurin kritiikki temppua kohtaan on sen rakenne jossa samoja tekniikoita toistetaan uudelleen ja uudelleen. Koska käytössä on myös ylimääräinen kolikko, on taikuri niin sanotusti koko rutiinin ajan ”dirty” eli hän piilottelee salaa jotain. Uskon että todennäköisyys sille että katsojat edes epäilisivät ylimääräistä kolikkoa on hyvin pieni mutta tästä johtuen tempun tempo täytyy ylläpitää suhteellisen korkeana jotta yleisölle ei jää liikaa aikaa miettiä tai analysoida näkemäänsä.

Jos klassinen palmeeraus ei vielä suju niin koko rutiinin voi tehdä myös käyttäen peukalo palmeeraus eli thumb palmia. Itse asiassa rutiini on huomattavasti helpompi tätä tekniikkaa käyttäen, mutta kannattaa olla tietoinen missä katsojat istuvat jos haluatte kokeilla tätä, sillä peukalo palmeeraus on aavistuksen haavoittuvaisempi vasemmalla istuville. Mutta kolikon siirtäminen peukalo palmeerauksesta sormenpäille lepoasentoon onnistuu shuttle pass liikettä varten ja rutiini on siis muuten identtinen klassisen palmeeraus version kanssa.

On huomionarvoista kuinka suuressa arvossa Roth piti tätä rutiinia. YouTubesta löytyy useampia videoita, joissa Roth esiintyy Yhdysvaltojen televisiossa ja lähes poikkeuksetta tämä oli osa hänen esitystään. Esimerkiksi David Lettermanin ”Late Showssa” esiintyessään Roth jopa aloitti kyseisellä tempulla, sillä hän tiesin Lettermanin suhtautuvan taikureihin hyvin nihkeästi ja olevan joskus niin sanotusti hankala katsoja. Lettermanin pätkä löytyy YouTubesta mutta on valitettavasti sen verta heikkolaatuinen iästään johtuen, että sen sijaan lisään tähän pätkän Robert Kleinin ohjelmasta, jossa Roth oli vieraana 1986. Winged Silver on osana myös tätä esitystä ja pari muutakin tässä opintokokonaisuudessa olevaa temppua on osana esitystä.

”Parhaita taikatemppuja ei ole ikinä tapahtunut. Yleisö yksinkertaisesti luulee nähneensä ne”

John Northern Hilliard

COINS ACROSS STUDY

Seuraavalla videolla tutustumme muutamaan muuhun tapaan lähestyä coins across temppua vain ja ainoastaan neljällä kolikolla.

Lisää tempusta

Han Ping Chienistä sen verta, että rohkeimmat esiintyjät voivat tehdä sen jopa katsojan käsissä. Eli sen sijaan että kolikot annetaan pudota pöytää vasten, niitä pidetään paikallaan vasemmalla pikkurillillä. Nyt voitte pyytää tempun alussa katsojaa ojentamaan molemmat kätensä pöydäksi ja teette siis koko rutiinin hänen käsissään. Ensimmäisen kolikon kohdalla vasen käsi pudottaa kolme kolikkoa katsojan kädelle ennen kolikon näennäistä heittoa ilman halki ja kolikon saapuessa pudotatte sen katsojan käsiin. Toisen kolikon matkan jälkeen molemmat kädet pudottavat kolikot katsojan käsille ja Han Ping Chien tehdään siis myös käsiin. Ja kaksi viimeistä kolikkoa tehdään myös katsojien käsissä tekemällä kolikoiden rivi kahdelle kädelle.

Han Ping Chien mahdollistaa myös vain yhden kolikon siirtämisen kädestä toiseen. Esimerkiksi neljällä kolikolla tilanteessa joissa molemmissa käsissä on kaksi kolikkoa, tekniikka menisi suurinpiirtein näin. Vasen käsi näyttää kolikot pöydällä ja poimii ne ylös. Tällä kertaa kolikot otetaan kunnolla kämmenen sisään ja vasemman käden sormet työntävät vain toisen kolikoista ulos nyrkistä ”heel clip” asentoon (Tekniikka opetellaan tarkemmin seuraavalla oppitunnilla). Samaan aikaan oikea käsi palmeeraa vain yhden kolikoistaan ja toinen kolikko jää vapaaksi. Jos nyt tehdään Han Ping Chien jossa vasen käsi antaa käden ulkopuolella olevan kolikon pudota pöydälle ja oikea käsi pitää toisen kolikoista palmeerauksessa on lopputuloksena pöydällä kaksi kolikkoa kuten pitäisikin. Mutta todellisuudessa oikea käsi siis edelleen palmeeraa yhtä kolikkoa eli taikuri on päässyt yhden kolikon eteenpäin

Jos Han Ping Chien tuntuu epäloogiselta liikkeeltä niin Lou Gallo kehitteli siitä variaation joka julkaistiin aikanaan Richard Kaufmanin ”Almanac” taikurilehdessä 1982. Pahoittelen että yritin tehdä tekniikkaa harjoittelematta yllä olevalla videolla, joten tässä Loun poika ja todella taitava kolikkotaikuri Mike Gallo esittelemässä miltä tekniikka oikein tehtynä näyttäisi…

”Taikurit, suurelta osin, eivät osaa vastaanottaa rakentavaa kritiikkiä ideoistaan ja tempuistaan”

Joshua Jay

SPELLBOUND

Historia

Spellbound on nimi jonka Dai Vernon antoi tempulle jossa yksi kolikko vaihtuu toiseksi ja takaisin. Vernonin rutiini julkaistiin ”Stars of Magic” kirjassa 1946, s.31. Temppu ei kuitenkaan ole Vernonin keksimä vaan varhaisempi versio ”Florin vs Penny” löytyy Mahatma taikurilehden numerosta 1899 (Vol.2 No.9, s.210) jossa sen esittelee Ellis Stanyon. Seuraava kirjallinen versio tempusta löytyy Edward Victorin ”The Changing Coin” tempusta ”Magic of the Hands” kirjasta 1937 s.42. On hyvin mahdollista että Victorin versio inspiroi Vernonia kehittelmään oman versionsa. Videolla oleva versio on yhdistelmä David Rothia, Dai Vernonia sekä Paul Gertneriä. Kolikon vaihtuminen rinnan tasolla on Paul Gertnerin ja löytyy Richard Kaufmanin kirjoittamasta kirjasta ”Paul Gertner’s Steel&Silver” 1994.  

Lisää tempusta

Dai Vernon korostaa Stars of Magicissa, jossa hänen versionsa on siis julkaistu, että Spellbound suorastaan vaatii sitä että kolikko joko lainataan tai vaihtoehtoisesti ennen kuin mitään tapahtuu, taikurin täytyy jotenkin näyttää molemmat kädet tyhjinä! Muuten koko Spellbound efekti on vain jongleerausta, jossa katsoja koettaa arvailla kummassa kädessä toinen kolikko on milläkin hetkellä piilossa. Helpoin tapa saavuttaa tämä on aloittaa temppu piilottamalla oikean käden hiaan toinen kolikko. Tämä on helppoa tehdä temppujen välissä esimerkiksi seuraavasti. Kuparinen kolikko on vasemmassa taskussa ja hopeinen oikeassa, molemmat kädet menevät yhtä aikaa taskuihinsa ja vasen käsi palmeeraa kupari kolikon taskussa ja oikea etsii hopeisen rahan. Oikea käsi tulee ulos aavistuksen ennen vasenta, joka siis palmeeraa kupari kolikkoa ja kaikki huomio ohjataan oikeaan käteen ja hopea kolikkoon. Hopea kolikko annetaan katsojalle ja sen jälkeen esiintyjä rentoutuu tuoden molemmat kädet yhteen. Nyt on varsin helppoa nostaa käsiä ylös ja antaa kuparikolikon pudota palmeerauksesta oikeaan hiaan. Vaihtoehtoisesti jos teillä on päällä takki, voitte pitää molempia kolikoita takin sisällä rintataskussa. Samalla kun otatte näennäisesti toisen kolikon takin taskusta, otatte takin sisällä molemmat kolikot ja ennen kun tuotte käden ulos takin sisältä, pudotatte toisen kolikoista kainalon aukosta takian hiaan. Niin kauan kun pidätte kättä koukistettuna, kolikko ei putoa ulos hiasta vaan se jää kyynärpäähän odottamaan käden suoristamista.

Spellboundia ei myöskään tarvitse käyttää omana efektinään vaan joissakin tapauksissa se on myös osa laajempia kokonaisuuksia. Esimerkiksi David Roth on kehittänyt ”Wild Coins” nimisen rutiinin josta on taikureilla lukuisia eri variaatiota. Lyhyesti tempussa kasa hopeakolikoita muuttuu yksi kerralla kuparisiksi. Suuri osa näistä variaatioista hyödyntää hyvin pitkälle Spellboundissa käytettäviä tekniikoita.

”Taikuuden efekti tapahtuu katsojan mielessä”

Darwin Ortiz