OPI TAIKOMAAN – KORTTITAIKUUDEN OPINTOKOKONAISUUS

Tämä opintokokonaisuus on lähes 30-vuoden korttitaikuuden opiskelun lopputulos. Olen parhaani mukaan pyrkinyt järjestämään aiheet johdonmukaisesti ja tiiviiksi kokonaisuuksiksi. Aloitan äärimmäisistä perusteista ja pikkuhiljaa siirryn syvemmälle ja syvemmälle. Materiaalia on sekä tekstinä että videona.

Älä katso vain videoita, vaan lue myös tekstit! Pyrin avaamaan aihepiiriä syvemmin tekstiosioissa.
Älä myöskään kiirehdi! Etene rauhallisesti ja siirry eteenpäin vasta kun koet hallitsevasi aikaisemman materiaalin.
Älä hypi eteenpäin ja jätä jotain osioita välistä. Olen pyrkinyt järjestämään käsittelemäni aiheet niin, että uusi tieto pyritään rakennetaan aina jo opitun ympärille.
Toivon että myös pitemmälle ehtinyt taikuuden harrastaja tai jopa ammattilainen voi löytää täältä jotain hyödyllistä.

Pidä myös mielessä että suuri osa täältä löytämästäsi materiaalista on jopa 40-50 vuotta vanhaa. Tätä ei kannata säikähtää sillä korttitaikuudessa ja tekniikassa ei sinänsä ole viimevuosikymmenillä syntynyt isoja vallankumouksellisia uudistuksia tai keksintöjä. Mutta jos tällaisia on syntynyt, niin kerron niistä kirjallisissa osioissa ja ohjaan kiinnostuneelle mistä tämän tiedon voi löytää. Syy miksi tämä tieto ei ole suoraan täällä johtuu yksinkertaisesti alan sisäisestä etiikasta.

Taikureiden tekijänoikeuksia ei varsinaisesti valvo kukaan, mutta pääsääntöisesti alan sisällä noudatetaan kunniasääntöä, jonka mukaan toisten temppuja tai tekniikoita ei julkaista ellei alkuperäinen keksijä ole niitä jo julkaissut. Jos alkuperäinen keksijä on julkaissut tekniikan tai tempun, niin se voidaan julkaista vain jos alkuperäinen keksijä ja lähde mainitaan. Ja jos alkuperäinen keksijä esimerkiksi kaupallisesti myy tiettyä temppua tai tekniikkaa, eli ansaitsee sillä osan elannostaan, niin temppua tai tekniikkaa ei tällöin opeteta vapaasti. Käytännössä tämä tulee koskettamaan vasta loppupään opintokokonaisuuksia; kolmea valesekoitusta ja yhtä yleistä tapaa vaihtaa useampia pelikortteja kerralla.

Ja lopuksi, vaikka kävisit kaiken tämän materiaalin läpi, niin kannattaa muistaa että yksistään korttitaikuudesta on kirjoitettu enemmän kuin kaikista muista taiteenmuodoista yhteensä! Täällä on materiaalia paljon, mutta silti raapaisen vain pintaan. Jätin valtavasti asioita käsittelemättä koska pyrin pitämään tämän paketin tiiviinä ja käytännöllisenä kokonaisuutena. Osioiden lopussa pyrin kuitenkin listaamaan lähteitä josta osion aihetta voi omatoimisesti opiskella lisää.

OPPITUNNIT

1. Perusteet – Yleistä asiaa korttitemppujen ja korttitaikuuden harjoittelusta.

2. Pelikorttien käsittelyn perusteet – Kuinka käsittelet pelikortteja oikein.

3. Viisi taikatemppua – Viisi helppoa taikatemppua.

4. Breikki – Breikki on korttitaikuuden perustekniikka ja sitä käytetään lähes kaikissa tempuissa.

5. Overhand Shuffle tekniikat – Overhand shuffle on myös taikuuden perustekniikka.

6. Kurkkaus ja avainkortti – Myös kurkkaus ja avainkortti ovat korttitaikurin työkalupakin kulmakiviä. Niitä käytetään myös varsin usein yhdessä, joten esittelen molemmat.

7. Valenostot ja korttien salainen järjestäminen – Korttien järjestystä voidaan kontrolloida salaa useilla eri tavoilla.

8. Transfer cuts – Siirtonostot – Siirtonostot ovat nostosarjoja, joiden aikana taikuri siirtää kortteja salaisesti haluamiinsa paikkoihin. Ne toimivat monien korttitemppujen perustana.

9. Basic Flourishes – Perus taidonnäytteitä korteilla kuten viuhkoja, yhden käden nosto jne. Taidonnäytteillä lisätää esityksen visuaalista kiinnostavuutta.

10. Glide – Kortin vaihtaminen – Klassinen tekniikka jonka avulla taikuri voi salaa vaihtaa yhden kortin toiseen korttiin.

11. Pöydällä tehtävät sekoitukset ja valenostot – Pöydällä sekoittaminen näyttää ammattimaiselta sillä ihmiset ovat nähneet sitä tehtävän elokuvissa ja televisiossa.

12. Force – Taikuri saa katsojan salaa valitsemaan ennalta tiedetyn kortin

13. Top Change – Yhden pelikortin vaihtaminen ja tärkeää asiaa huomion ohjaamisesta

14. Biddle Steal, Tip Over Addition & W.J Add On – Lisää tekniikoita vaihtaa tai varastaa yksittäinen pelikortti.

15. Braue Addition, Vernon&Jennings Addition – Useamman kortin salainen vaihtaminen

16. Spread Cull Tekniikoita – Edistyneempiä tekniikoita järjestää ja kontrolloidan kortteja salaa.

17. Advanced keycards & Crimp – Edistyneemmät avainkortit ja crimp ovat tekniikoita joilla voidaan viedä jo opittuja tekniikoita pidemmälle.

18. Elmsley & Jordan Count – Tapoja esittää pieni määrä kortteja salaten samalla asioita.

19. Ascanio Displays – Lisää tapoja laskea ja esitellä pientä määrää kortteja samalla piilottaen yksi tai useampi kortti.

20. Advanced Flourishes & Multiple Shift – Edistyneempiä taidonnäytteitä korteilla sekä useamman kortin yhtäaikainen kontrollointi.

21. Palmeeraaminen – Tekniikka jonka avulla taikuri varastaa salaa kortteja pois pakasta ja mahdollistaa esimerkiksi korttien siirtämisen paikasta toiseen ilman että kukaan huomaa

22. Double Lift – Kahden kortin käsittely yhtenä korttina on yksi käytetyimmistä korttitekniikoista

23. Koko pakan valesekoitukset & Si Stebbins – Koko pakka voidaan pitää järjestyksessä lukuisista sekoituksista huolimatta

24. FARO sekoitus – Täydellinen sekoitus jossa kortit sekoitetaan täydellisesti limittäin.

25. BONUS 1 – False Dealing – Valejakaminen.

26. BONUS 2 – Pass/Shift (Voltti) – Haastavahko korttitekniikka joka pitkälti 1900-luvun alkuun asti oli lähes kaiken korttitaikuuden kulmakivi.